Sat 9 Apr Prisma Strijktrio - Kerkdreef 2, 4054 GS - Rotterdam (archief)
{alt_text}
Aanvang 14:15 uur
Hillegondakerk

'Wittgensteinproject'

Werken van F. Schmidt, R. Strauss & J. Schrammel

Het is 1914. Paul Wittgenstein, een jonge veelbelovende pianist uit Wenen, trekt ten strijde aan het oostfront en verliest al in de eerste dagen van de oorlog zijn rechterarm. Hij besluit zijn pianistencarrière voort te zetten en vraagt de ene na de andere bekende componist om werken te schrijven voor piano linkerhand. Zo schreef bijvoorbeeld Maurice Ravel voor Wittgenstein het beroemde ‘Pianoconcert voor de linkerhand’.

Er is ook – en dat is veel minder bekend - veel kamermuziek voor Wittgenstein gemaakt. Wittgenstein bestelde tussen 1923 en 1938 maar liefst zes composities bij Franz Schmidt, eens beroemd maar nu vergeten, die intense, kleurrijke en persoonlijke muziek schreef die je terugvoert naar het negentiende-eeuwse Wenen. Temidden van het tumult rond de Tweede Weense school van Arnold Schönberg cs. - niet door alle Weners gewaardeerd - bleef Franz Schmidt trouw aan het hoogromantische idioom.  Met Paul Wittgenstein had hij een bijzonder goed contact. In de kamermuziekwerken valt op dat Schmidt de piano als gelijkwaardige partner van de andere instrumenten behandelt. Hoe complex de éénhandige pianopartij bij vlagen ook is, nergens is de virtuositeit een doel op zich. 

Het kwintet in A-groot is afgezien van een Toccata voor piano solo de zwanenzang van Franz Schmidt. Met een tijdsduur van meer dan 50 minuten is het een lijvig stuk. 

Richard Strauss haatte het als men hem vroeg of hij familie was van Johann Strauss, de Weense Walsenkoning. In zijn eigen paleisje in Park Belvedère componeerde hij de komische opera Der Rosenkavalier, welhaast een parodie op de Weense Wals met zijn spel van aantrekken en afstoten. Het werd zijn grootste succes. Richard Strauss op zijn lichtvoetigst kunnen we horen in zijn Variaties voor strijktrio over het volkswijsje ‘s Deandl is harb auf mi’: 't meiske is boos op mij…

Johann Schrammel hield niet van lijvige of ernstige stukken. Muziek is er voor het plezier. Wien bleibt Wien.


De datum om kaarten te kopen is verlopen.

Recensies

Er zijn nog geen recensies.