Fri 7 Apr Johannes-Passion door Nieuw Bach Ensemble - Walenpleintje 159 - Amsterdam (archief)
{alt_text}
Aanvang 20:00 uur
Waalse Kerk

Nieuw Bach Ensemble m.m.v. Collegium Delft o.l.v. Krijn Koetsveld. 

Solisten: Edward Ross, evangelist en tenoraria’s; Christus: Nanco de Vries; Aria’s: Keren Motseri, sopraan; Kaspar Kröner, alt;  Hidde Kleikamp, bas.

 

Prijzen inclusief programmaboekje: Tickets : € 39,-- t/m € 43,50,-- via  of op de avond zelf aan de kerk.

http://www.klassiekemuziek.nl/nieuw-bach-ensemble

Voorverkoop tot 4 maart!

Na twee Covid-onderbrekingen kijkt het Nieuw Bach Ensemble er naar uit om dit jaar de traditie van drie Johannes-uitvoeringen (Utrecht, Amersfoort en Amsterdam) weer op te kunnen pakken.

Om deze muziek te kunnen uitvoeren met dezelfde instrumenten als Bach zelf gebruikte, werkt het NwBE in 2023 opnieuw samen met het barokorkest Collegium Delft.
Zo komen we dicht bij de bron, met behoud van wat de uitvoeringen altijd al zo bijzonder maakte: de spanning in het verhaal, met oog voor het detail, en de markante dubbelrol van het koor: als ‘volk’ in het Bijbelverhaal én als vertolker van de indrukwekkende koralen die de reflectie van de geloofsgemeenschap tot uitdrukking brengen.

Bach schreef de Johannes-Passion in 1724, enkele jaren vóór de – veel omvangrijkere – Matthäus-Passion. Evenals in vorige jaren vertolkt het NwBE in 2023 het majestueuze openingskoor Herr, unser Herrscher en - nog ná het slotkoor Ruht wohl - het ontroerende slotkoraal Ach Herr, laß dein lieb Engelein. Ook is opnieuw gekozen voor het inlassen van de virtuoze bas-aria Himmel reiße, Welt erbebe waar de sopranen van het koor het passiekoraal Jesu, deine Passion doorheen vlechten.

Bij de drie uitvoeringen zal ook het unieke Monteverdi-orgel weer  worden ingezet.

Dit organo di legno (orgel met uitsluitend houten pijpen) is, op initiatief van Krijn Koetsveld – en gesteund door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds als opdrachtgever en eigenaar van dit instrument – gebouwd door de firma Klop in Garderen naar een ontwerp van de Italiaanse klavierspeler Michele Barchi, die ook tekende voor de sublieme barokke beschilderingen van de orgelkast. Het instrument treft tegelijkertijd oog en oor: het is een fantastische blikvanger en valt ook op door de ‘suave’ (lieflijke) en tegelijk sprekende klank, dankzij de bouw en de maatvoering van de pijpen die gemaakt zijn van Italiaans cipressenhout.


Recensies

Er zijn nog geen recensies.